Senarai Blog Saya

Khamis, 19 September 2013

UNGKAIAN PERSOALAN

Beberapa soalan yang sering bermain di fikiran pelabur






1) Adakah wang pokok akan hilang/rugi?

Setakat ini setelah lebih 5 tahun dana-dana syariah ini diniagakan. Keuntungannya konsisten antara 20 – 45 % setahun.

Ada beberapa cara untuk mengekalkan keuntungan. :-

a) Apabila berlaku kemelesetan ekonomi kita boleh switch kan pelaburan kepada dana-dana/fund dlm bentuk bon-bon islamik kerajaan yg sudah pasti mendapat keuntungan.

b) Kita juga boleh mengeluarkan pelaburan kita bila-bila masa yang difikirkan sesuai. Insya Allah selepas 6 bulan kita akan mula mendapat keuntungan.Pelaburan ini cukup menguntungkan sebab itu KWSP membenarkan pencarum mengeluarkan duit dan melabur di dalamnya. Bagi yang tiada EPF jangan lepaskan peluang melabur menggunakan cash.
2) Bagaimana hendak melabur?

a) Mudah sahaja. Isi borang tidak sampai 10 minit. Fotostat I/C depan belakang dalam kertas A4 dan boleh bank-in sendiri di mana-mana cawangan Public Bank atau boleh bagi pada saya (samada cheque atau cash). Pelabur akan mendapat copy borang bank-in dan sijil rasmi dari Public Mutual akan diposkan dalam masa 10-14 hari.

3) Baimana nak keluarkan duit?

a) Isi borang (tak sampai 5 minit) serahkan pada saya atau hantar sendiri ke Pejabat Public Mutual di Melaka Raya.

4) Bolehkah pelaburan dikeluarkan sebahagian sahaja?

a) Boleh5) Berapa lamakah jangka masa pelaburan?a) Bergantung kepada pelabur. Tetapi anda dinasihatkan melabur sekurang-kurangnya 2-3 tahun. Namun kalau nak jual dalam masa setahun atau kurang pun boleh tetapi untungnya tidaklah sama dengan keuntungan melabur dalam jangkamasa panjang.

6) Bagaimana keuntungan di berikan?

Anda akan mendapat 2 bentuk pulangan/keuntungan.:-
a) Dividen – akan diberikan minima sekali setahun. Tetapi terdapat juga kes di mana dividen diberi sebanyak 2 kali setahun.

b) Kenaikan harga saham. Anda akan mendapat lebih banyak keuntungan jika harga saham anda meningkat.Dividen + kenaikan harga = Jumlah keuntungan tahunan.Lain-lain soalan sila kemukakan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan