Senarai Blog Saya

Khamis, 19 September 2013

PENTINGNYA SARAPAN

 
 
 
 
Assalammualaikum dan selamat pagi.... Mari kita bercerita kepentingan bersarapan pagi setiap hari... Lepas ni jangan lupa tau wajib bersarapan... sarapan pagi sebenarnya sangat penting.
 
 
KENAPA???????
 
4 SEBAB SARAPAN ITU PENTING
 
 
 
 

 
1. Sarapan dapat memenuhi nutrisi yang diperlukan.

 Menunda sarapan membuat anda sulit memperoleh nutrisi dan vitamin yang direkomendasikan. Menu sarapan seperti sereal dengan susu atau yogurt rendah lemak plus g...ranula akan memberi cukup kalsium dan serat.

2. Sarapan boleh menurunkan berat badan.

 Ketika Anda beraktiviti dengan perut kosong, tubuh akan membakar kalori secara lambat. Menurut ahli nutrisi penulis buku The F-Factor Diet Tanya Zuckerbrot, R.D., sarapan pagi setelah perut kosong semalaman dapat meningkatkan metabolisme, ini bererti pembakaran kalori sepanjang hari menjadi lebih efisien. Namun Zuckerbrot menekankan bahawa kunci dari semuanya adalah jenis makanan yang anda ambil. Makanan dengan kandungan karbohidrat sederhana seperti donat akan membuat glukosa melonjak, kemudian turun secara drastik. Ini juga menyebabkan Anda merasa lapar pada jam 11-an. Cara yang lebih baik adalah mengambil makanan jenis berkarbohidrat kompleks seperti oatmeal atau roti gandum murni. Makanan dengan kadar serat tinggi dan rendah gula akan dicerna dengan lambat, sehingga menyediakan energi yang konstan dan membuat anda tidak cepat lapar.

3. Sarapan tingkatkan kemampuan otak.

 Riset para ahli dari Universitas Swansea Wales membuktikan bahawa pelajar yang selalu sarapan mencatat rata-rata skor 22% lebih tinggi berbanding mereka yang tidak sarapan. Ketika anda bangun pagi, sebahagian besar energi - dalam bentuk glukosa dan glikogen - telah habis digunakan oleh aktiviti sehari sebelumnya. Menurut para ahli, glukosa adalah satu-satunya bahan bakar yang diperlukan otak. Tanpa glukosa yang cukup, Anda merasa lelah dan melayang-layang

4. Perlindungan terhadap sakit jantung.

 Riset menunjukkan, wanita sihat yang melewatkan sarapan selama dua jam memiliki kadar kolesterol buruk LDL lebih tinggi berbanding mereka yang bersarapan semangkuk sereal plus susu di pagi hari. Zuckerbrot menjelaskan, serat dapat mengikat kolesterol dan mempercepat eksresinya sebelum mencapai pembuluh arteri. Oleh sebab itu pula, penelitian 10 tahun yang dilakukan Harvard Nurses Health menyimpulkan bahwa pengambilan serat tinggi berkaitan dengan penurunan risiko penyakit jantung hingga mencapai 50%.



 
 
Tapi .... sebelum anda bersarapan campurkan 2 scoop Alpha Lipid Life Line dengan 150ml / 200ml air sejuk / mineral dan digoncang didalam bekas yang bertutup sehingga sebati dan diminum ketika perut kosong.
 
Selamat menikmati kehidupan yang lebih sihat dan bertenaga....
 
 
CALL / SMS / WHATSSUP / WECHAT SAYA
ROGAYAH MUSA
019- 6449144 @013- 2494873

Tiada ulasan:

Catat Ulasan